Strategia marketingu B2B nastawiona jest przede wszystkim na pozyskiwanie kontaktów biznesowych. Normą jest to, że na konkurencyjnym rynku zdecydowana większość dostępnych produktów jest podobna do siebie. Jest to jak najbardziej naturalny stan, ponieważ z zasady to, co świetnie się sprzedaje, musi mieć naśladowców. Jak więc wyróżnić się z tłumu i co należy zrobić, by dany produkt był poszukiwany w naszej, a nie w innej firmie?
Czym jest marketing B2B?
B2B z ang. business to business, czyli tak jest określany pewien rodzaj transakcji, do których dochodzi między firmami. Może to być kontrakt zawarty pomiędzy np. producentem a hurtownikiem. Czyli jest to biznes prowadzony między przedsiębiorstwami. Nie ma tu indywidualnego konsumenta. W takiej sytuacji marketing B2B jest procesem z określonymi działaniami nakierowanymi na jak największą konwersję kontaktów biznesowych (czyli leadów) w klientów. Jak to zrobić?
Kreowanie marki
Gdyby tak B2B zamienić na H2H, czyi human to human? Firmy tworzą ludzie i o tym nie można zapominać. Podstawą skutecznej strategii komunikacji firmy jest stworzenie marki. Dobra marka musi wyróżnić się pewnymi i dla niej określonymi wartościami. Musi być też plan, który pozwoli firmie angażować się w korzystne dla niej działania.
Strategia komunikacji
Komunikacja jest bardzo ważna, a obranie odpowiedniej strategii będzie krokiem do wyróżnienia się w tłumie i stworzenia strategii, która nie zostanie oderwana od rzeczywistości. Bardzo istotna jest spójność wizerunku. A na wizerunek pracują wszystkie działy w firmie. Marka to nie jest sztuczne opakowanie. Musi pasować do zawartości, którą sprzedaje. Taki spójny przekaz, który jest powtarzany przez lata pomoże zebrać naprawdę zadziwiająco duże grono jej fanów. Długotrwała pozytywna relacja przekłada się na przywiązanie klientów do firmy na dobre i złe.
Content to jest to!
A jak można skutecznie połączyć markę z wizerunkiem profesjonalnego dostawcy usług dla biznesu? W bardzo popularny sposób, czyli poprzez tworzenie wartościowych treści, czyli jest to zadanie dla content marketingu. Wybranie odpowiednich kanałów komunikacji, tematyki i sposobów na przekazanie wiedzy jest zadaniem dość trudnym, ale na pewno takim, które przyniesie wymierne korzyści nie tylko dla marki, ale i dla oferowanych produktów lub usług. Treść to źródło wiedzy dla osób zainteresowanych daną branżą, którą daje im ekspert, czyli konkretna firma.
H2H czyli: jak zaistnieć w social mediach?
Przede wszystkim działania w mediach społecznościowych są powiązane z kontaktem niemal bezpośrednim z drugim człowiekiem, z jego emocjami i zaangażowaniem. Tu skraca się dystans między firmą a klientem. Stereotypowa komunikacja w B2B nie powinna kojarzyć się z działaniem, ale z ukierunkowaniem na emocje, bo to one są najważniejsze w kontaktach z ludźmi.
Czy warto przełamywać schematy w komunikacji B2B?
Jak najbardziej warto! A dlaczego? Wykorzystując ideę human to human firma, marka staje się mniej sztywna i przybiera ludzką postać, a w ten sposób jest bliższa klientowi i jego emocjom. Mówienie „ludzkim” językiem, docieranie do klienta jego kanałami to tworzenie przekazu, który zainteresuje także szerokiego odbiorcę, nie tylko docelowego klienta biznesowego.