W jaki sposób firmy dostosowały swoją logistykę do sytuacji pandemicznej

0
125

Rynek usług logistycznych ulega obecnie wielkim przeobrażeniom. Skutki pandemii tylko przyspieszyły procesy, które do tej pory miały miejsce w tej branży. Zamknięcie sklepów stacjonarnych i centrów handlowych oraz dynamiczny rozwój e-commerce spowodowały lawinowy popyt na towary ze strony konsumentów. Spedytorzy i firmy logistyczne musiały nastawić się na handel elektroniczny. Program cyfryzacji przyspieszył w wielu firmach a łańcuchy dostaw zostały mocno obciążone. Czy zmiany w logistyce są nie do zatrzymania? 

Jak wygląda nowoczesne centrum logistyczne? 

Zastanawiając się nad przyszłością branży warto jest rozważyć, co jest w niej kluczowe. Ze strategicznego i infrastrukturalnego punktu widzenia najważniejsze są centra logistyczne, które pełnią różnorodne funkcje:

  • transportowe,
  • magazynowe,
  • pozwalają na zarządzanie zapasami i zamówieniami,
  • zajmują się komplementacją zamówień, pakowaniem towarów oraz przeładunkami.

Ze względu na obszar oddziaływania na szczycie hierarchii znajduje się międzynarodowe centrum logistyczne. Jego zasięg dochodzi nawet do 800 kilometrów. Najczęściej posiada doskonały dostęp do sieci szybkich dróg, komunikacji lotniczej, wodnej oraz kolejowej.

Rozwój rynku nieruchomości logistycznych 

Obecnie obserwuje się rosnący popyt na nieruchomości, które służą do obsługi popytu konsumpcyjnego. Wśród nich znajdują się centra logistyczne a ich rola ciągle wzrasta. Jednocześnie maleje zainteresowanie nieruchomościami produkcyjnymi i o przeznaczeniu handlowym. Następuje transformacja handlu detalicznego na skutek rozwoju technologii, digitalizacji oraz zmian demograficznych. W ciągu najbliższych 5 lat przewiduje się bardzo dynamiczny rozwój branży e–commerce. Tradycyjny handel będzie wymagał lepszego zaopatrzenia i szybszego uzupełniania produktów w swoich magazynach.

Jak zmieniło się podejście firm do problemów logistycznych wskutek pandemii? 

Aby lepiej przewidywać zmiany w danej branży najlepiej dokładnie obserwować to, co dzieje się wśród jej klientów. Po pierwszej fali pandemii ujawniły się głębokie zmiany w działaniach firm handlowych, które są głównym odbiorcą usług logistycznych:

  • nastąpiło przeorientowanie się sklepów tradycyjnych w stronę handlu online. Część firm przeszło na model D2C, czyli zaczęły oferować swoje produkty bezpośrednio do swoich klientów, zmniejszając rolę pośredników. Zwiększył się poziom wielokanałowości – jest bardzo mało prawdopodobne, aby przedsiębiorstwa wróciły do dawnego sposobu działania.
  • wiele organizacji zaczęło zmieniać swój profil w oparciu o automatyzację. Obecnie wiele sklepów internetowych rezygnuje z posiadania własnych magazynów i zleca te usługi na zewnątrz. Dotyczy to także logistyki – znacznie większe znaczenie mają posiadać łańcuchy dostaw oraz centra logistyczne.
  • aby przetrwać, firmy musiały znaleźć skuteczne sposoby dotarcia do klienta i wyróżnienia swoich produktów. Duzi sprzedawcy detaliczni zmieniają sposób funkcjonowania logistyki, aby dostosować je do takich usług jak odbiór przed sklepem lub obsługa osób zmotoryzowanych.
  • na skutek odwołania lotów i zerwania wielu łańcuchów dostaw firmy zmieniły trasy lotów i zwiększyły swoje możliwości transportowe.

Jak wygląda sytuacja z pozycji klientów? 

Warto również rozważyć główne trendy, które zaczynają dominować na rynku konsumenckim. Sytuacja pandemiczna wymusiła na ludziach pozostanie w domach a wielu klientów zmieniło swoje dotychczasowe nawyki zakupowe:

  • coraz więcej użytkowników wybiera zakupy online – konsekwencją jest zwiększenie się rozmiarów koszyków i wielkości zamówień wysłanych drogą internetową.
  • odkrywanie nowych firm i produktów – izolacja i wyczerpywanie się oferty stacjonarnych sklepów wymusiły na klientach poszukiwanie nowych dostawców. Priorytetem stał się dostęp do produktów oraz pewność wysyłki.
  • zmiany nawyków i potrzeb wśród konsumentów – zmiana stylu życia spowodowała konieczność szukania nowych sposobów rozrywki czy dbania o zdrowie. Przykładem jest zamawianie sprzętu do ćwiczeń i rezygnacja z siłowni.

Podsumowując zachowanie się firm i gospodarstw domowych można z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć dynamiczny rozwój logistyki. Beneficjentem tych zmian będą centra logistyczne i przedsiębiorstwa zajmujące się dostarczaniem towarów i produktów.