Jak sprzedać kawiarnie?

0
360

Każdy biznes charakteryzuje się różnymi fazami rozwoju. Nie zawsze, lecz często naturalną koleją rzeczy jest sprzedaż biznesu. Gdy, już podejmiesz decyzję o sprzedaży kawiarni pojawia się pytanie – jak sprzedać punkt gastronomiczny? Spróbujemy krótko i zwięźle na nie odpowiedzieć.

Sprzedaż czy likwidacja?

Po pierwsze trzeba przemyśleć w jakiej formie chcemy sprzedać kawiarnie. Może to być oczywiście transakcja w postaci sprzedaży spółki. Zazwyczaj w skład takiej transakcji wchodzi lokal, wyposażenie kawiarni, know-how, przedłużenie współpracy z pracownikami.

Alternatywą, dużo mniej skomplikowaną jest likwidacja kawiarni i sprzedaż samego wyposażenia. Jak wiadomo w takim przypadku kwota na jaką opiewa transakcja jest zdecydowanie niższa. Jednak w wielu przypadkach jest to korzystane rozwiązanie. W przypadku restauracji, które nie są rentowne może być to nawet jedyne rozwiązanie.

Jakie kryteria są kluczowe podczas sprzedaży kawiarni?

Oczywiście decydujący wpływ na cenę mają finanse. Niekoniecznie najważniejszy jest zysk. Liczy się także obrót oraz wartość posiadanych przez spółkę aktywów.

Poza tym trzeba wymienić lokalizację. Dobra lokalizacja to klucz do dobrze prosperującej kawiarni. Kolejny element to wysokość czynszu za lokal. W przypadku dobrych lokalizacji czynsze potrafią być na tyle wysokie, że mogą mieć istotny wpływ na powodzenie biznesu. Jakie pozostałe czynniki są brane pod uwagę podczas wyceny? Standard wyposażenia, jakość sprzętu kuchennego, kwalifikacje personelu, rozpoznawalność marki, strategia marketingowa, ilość stałych klientów i wiele więcej. Jak widać elementów, które wpływają na ostateczną wycenę jest praktycznie niezliczona ilość. W skrócie można powiedzieć, że liczy się wszystko co dotyczy sprzedawanej kawiarni. Zarówno w postaci materialnej jak i nie materialnej.

Jak sprzedać kawiarnię?

Gdy już postanowisz – sprzedam kawiarnię. To najlepiej porozmawiać o tym pomyślę z osobami z branży. Wiele osób, które mają już biznes tego typu chciałoby skalować swoją działalność właśnie poprzez przejęcie konkurencyjnych lokali. Innym sposobem na poszukanie inwestora jest oczywiście Internet. W tym celu niezbędne jest umieszczenie ogłoszeń typu “kawiarnia na sprzedaż”.