Wiele nowych staje przed trudnym wyborem narzędzi służących do pozyskiwania potencjalnych klientów i maksymalizowania wyników sprzedaży. Często zadawane pytanie brzmi: oprogramowanie Marketing Automation czy system CRM?
Na co warto postawić? Jaki system pozwala na osiąganie lepszych wyników? A może najlepsze korzyści przyniesie umiejętne wykorzystywanie obu narzędzi?
Co to jest Marketing Automation?
Marketing Automation to oprogramowanie wykorzystywane przez dział marketingu. Jego najważniejszym zadaniem jest zautomatyzowanie komunikacji z potencjalnymi klientami. Oprogramowanie MA posiada kilka zalet. Po pierwsze znacząco redukuje pracochłonność związaną z rutynowymi działaniami marketingowymi, a po drugie ułatwia marketerom wypełnianie lejków sprzedażowych.
Jednak ma też jedną poważną wadę – nie gwarantuje pozyskiwania leadów o wysokim prawdopodobieństwie konwersji, czyli takich jakimi zainteresowana jest sprzedaż.
Co to jest system CRM?
Według klasycznej definicji system CRM to oprogramowanie wykorzystywane przez dział sprzedaży, służące do budowania i pogłębiania relacji z klientami. System CRM był swojego rodzaju “kalendarzem”, w którym przechowywana była historia kontaktów sprzedawców z klientem oraz historia transakcji. Celem wdrożenia i wykorzystywania oprogramowania było przede wszystkim ułatwienie pracy sprzedawców, czyli maksymalizowanie prawdopodobieństwa zamykania sprzedaży oraz maksymalizacja wartości zakupów.
Ale nowoczesne systemy CRM już dawno przestały pełnić funkcje “kalendarzy” Obecnie wykorzystywane rozwiązania umożliwiają zbieranie informacji o klientach z różnych punktów kontaktowych między klientem a firmą, czyli np. strony internetowe, telefonicznego centrum obsługi, komunikatorów, poczty e-mail oraz mediów społecznościowych. Taki zakres umożliwia badania zachowań klientów, określanie jego oczekiwań i preferencji oraz sprawdzanie skuteczności akcji marketingowo- sprzedażowych.
Integracja CRM z MA – rozwiązanie idealne?
Oba rodzaje oprogramowania pełną zatem zupełnie inne funkcje. Jednak głębsza analiza pozwala na wyciągnięcie interesujących wniosków. Okazuje się bowiem, że dzięki ich integracji możliwe jest sprawne pozyskiwanie dużej liczby potencjalnych klientów i jednoczesne zwiększanie konwersji.
System CRM pozwala na skuteczne badanie potrzeb klienta i projektowanie działań mających na celu sprzedaż. Natomiast oprogramowanie Marketing automation pozwala na sprawną egzekucję zaprojektowanych aktywności. W efekcie, dzięki połączeniu zalet obu systemów możliwe jest:
- optymalizowanie kampanii komunikacyjnych w obszarze kosztowym,
- podnoszenie efektywności prowadzonych działań promocyjnych.
Oznacza to możliwość zwiększania sprzedaży bez zwiększania kosztów – co jest niezwykle istotne dla nowopowstałych firm, które często nie dysponują nadwyżkami finansowymi.
Oczywiście nie jest to zadanie łatwe i wymaga udanej integracji systemów oraz umiejętności wyciągania prawidłowych wniosków z dotychczasowych i przyszłych działań.