Czym jest art branding?

0
80

W obecnych czasach świat jest pełen śmiałych połączeń. Czasami zdają się zupełnie do siebie nie pasować, czasami budzą kontrowersje, czasami zmuszają do refleksji. Przeważnie jednak doskonale się uzupełniają, tak właśnie jest w przypadku art brandingu – czyli połączenia sztuki i biznesu.

Sztuka dla biznesu i biznes dla sztuki?

Aby zrozumieć czym jest art branding, należy na początku rozgraniczyć oba pojęcia. Art to oczywiście szeroko rozumiana sztuka, natomiast branding jest techniką marketingową, odpowiedzialną za budowanie wizerunku marki. Art branding stanowi połączenie tych, wydawałoby się, całkowicie sprzecznych dziedzin.

Promowanie firmy z wykorzystaniem sztuki jest obecnie coraz powszechniej stosowaną metodą. Art branding obejmuje cały szereg działań, mających na celu dotarcie do odbiorcy poprzez różne dziedziny sztuki. Czy na pewno do niego dociera?

Sztuka przystępna dla każdego?

Obrazy, rzeźby, prace plastyczne, fotografia, street art., architektura, design, moda, film, muzyka… Każdy z tych rodzajów sztuki jest inny, a więc inaczej działa na odbiorcę. Wszystko zależy od charakteru danej firmy, od tego, z czym jest kojarzona i od celu jaki chce osiągnąć. Przebojowe, dynamiczne firmy często stawiają na sztukę nowoczesną, chociaż nie jest to regułą. Czasami odważne połączenia nowoczesności z klasyką mogą przynieść ciekawe rezultaty. Biznes połączony ze sztuką, chociaż wciąż jeszcze jest czymś nowym, zazwyczaj odbierany jest pozytywnie. Łatwo wyobrazić sobie obopólne korzyści z takiej współpracy. Promowana marka podnosi swój prestiż, kojarząc się jako firma ceniąca estetyczne, wartościowe rozwiązania. Z kolei artysta staje się rozpoznawalny i wzrasta jego popularność. Odbiorcy także doceniają takie działania. Art branding pomaga ludziom oswoić sztukę, sprawić, że staje się bardziej przystępna.

Granice pomiędzy sztuką a tym co nią nie jest się zacierają

Coraz bardziej zaciera się granica między sztuką, a tym co nią nie jest. W obecnych czasach sztuką może być wszystko, co stworzyła wyobraźnia i ręce człowieka. Nie sposób zamknąć jej w ramy, trudno ją określić i wyznaczyć granice. Podążając w tym kierunku można śmiało przyjąć, że samo zjawisko art brandingu już jest sztuką. Wykorzystanie sztuki w celu promocji marki to ciekawy przykład na to jak współcześnie sztuka ewoluuje.