Aby skutecznie zarządzać zasobami ludzkimi, przedsiębiorstwa coraz częściej zwracają uwagę na budowanie efektywnego działu HR. Kompetencje pracowników tworzących działy HR mają decydujący wpływ na budowanie pozytywnej kultury organizacyjnej oraz na zrozumienie i zaspokajanie potrzeb kadry pracowniczej. W niniejszym artykule sprawdzamy jakie kompetencje powinna posiadać osoba pracująca w tej branży.
Umiejętności interpersonalne
W przypadku pracowników z działów HR, ważne jest posiadanie dobrze rozwiniętych umiejętności miękkich. Komunikacja interpersonalna pozwala na efektywne nawiązywanie relacji z pracownikami, rozumienie ich potrzeb i troskliwe wsparcie w rozwiązywaniu ewentualnych problemów. Umiejętność rozwiązywania konfliktów jest nieoceniona w sytuacjach, gdy pojawiają się różnice zdań w zespole.
Pracownik z działu HR powinien posiadać umiejętności, dzięki którym jest w stanie dostosować się do potrzeb pracowników w zakresie ich rozwoju. Do tego potrzebne jest wdrażanie planów rozwojowych, które realnie odpowiadają potrzebom pracowników. Czasami problem nie jest brak budżetu lub brak planu na rozwój pracowników (strategia HR), ale brak realnego zrozumienia potrzeb i empatycznego odpowiadania na te potrzeby.
Kompetencje rekrutacyjne
Pracownik z działu HR powinien być dobrze obeznany w technikach rekrutacyjnych tak aby skutecznie szukać i wybierać odpowiednich kandydatów. Podejmowanie trafnych decyzji personalnych to fundament na jakim opiera się praca skutecznego rekrutera.
Znajomość zagadnień z zakresu kadr, płac i prawa pracy
Co prawda pracownik HR nie jest osobą pracującą w kadrach. Niemniej jednak znajomość prawa pracy oraz aktualnych przepisów związanych z zatrudnieniem i wynagradzaniem jest czymś zdecydowaniem przydatnym.