Na naukę nigdy nie jest za późno – jakie umiejętności warto nabyć bez względu na wiek?

0
146

Ludzie różnią się także pod względem zdolności do nauki różnych nowych umiejętności. Niektórzy po siedemdziesiątym roku życia wydają się szybko uczyć, podobnie jak ludzie młodsi, podczas gdy inni mogą mieć problemy już po czterdziestce. Jak twierdzą specjaliści, ponad 50% osób po pięćdziesiątym roku życia cierpi na „związane z wiekiem upośledzenie pamięci”. Na szczęście, są umiejętności, które można nabywać bez względu na wiek i sposoby na poprawianie pamięci.

Niektóre rodzaje umiejętności, na które wpływa wiek

  1. Przetwarzanie nowych informacji pogarsza się wraz z wiekiem. Bardzo prawdopodobne jest, że im człowiek starszy, tym częściej będzie zapominał nowe słowa, numery telefonów, skróty, akronimy i sztywne formuły. Takie „nieintuicyjne” rzeczy po prostu nie zapadają w pamięć. Niemniej jednak, nawet gdy ludzie się starzeją, mogą wygodnie i szybko uczyć się znaczących informacji, które opierają się na ich bieżącej bazie wiedzy.
  2. Trudniej jest przywoływać imiona znanych osób i miejsc. Podobnie przywoływanie rzadko używanego słowa może zaskoczyć starszych ludzi. W miarę starzenia się ludzie stają się coraz bardziej wprawieni w okrężnym nazywaniu rzeczy, o których mówią.
  3. Coraz trudniej jest przypomnieć sobie osobiste wydarzenia, które miały miejsce w niedawnej lub stosunkowo odległej przeszłość. Na przykład, pisząc list, seniorowi może być trudniej opisać swój jednak. Jednak pamięć o niektórych wydarzeniach z dzieciństwa i wczesnej młodości może pozostać silna.
  4. W miarę starzenia się nauka nowych i trudnych rzeczy zajmuje więcej czasu. Starsi ludzie potrzebują więcej czasu, aby nauczyć się nowej wiedzy lub ćwiczyć nową umiejętność umysłową i rozwinąć ją do akceptowalnego poziomu. Osoba powyżej czterdziestego roku życia może osiągnąć biegłość w większości umiejętności, ale potrzebuje dodatkowego czasu.
  5. Ludzie starsi mogą mieć większe trudności z wykonywaniem dwóch zadań jednocześnie. W miarę starzenia się ludzie stają się wolniejsi i popełniają coraz więcej błędów, gdy ich uwaga jest podzielona. Ewentualnie, aby dobrze wykonać jedno zadanie, muszą poświęcić swoją szybkość i dokładność w drugim. Im trudniejsze są zadania, tym trudniej jest wykonać oba jednocześnie. Szkoła stanowi dobry przykład: słuchanie wykładu nauczyciela obejmuje trzy zadania: słuchanie ze zrozumieniem, tworzenie jego mentalnego streszczenia i zapisywanie go jako notatek z zajęć. Oznacza to, że 20-latkowie mogą robić lepsze notatki niż osoby starsze.

Co natomiast z umiejętnościami, które pozostają niezmienne niezależnie od wieku?

  1. Starsi ludzie mogą ciągle uczyć się nowych umiejętności, nawet wymagających zapamiętania twardych faktów, słownictwa, nazwisk i umiejętności umysłowych. W rzeczywistości, jeśli starsza osoba potrzebuje dodatkowego czasu i uczy się czegoś na tym samym poziomie, co młodsza osoba, różnicą jest tylko konieczność poświęcenia większej ilości czasu. Osoby starsze z powodzeniem mogą uczyć się nowych języków, zagadnień z dziedzin ścisłych, obsługi komputera czy tabletu, programowania.
  2. Pamięć krótkotrwała pozostaje mniej więcej taka sama przez cały okres życia. Na przykład osoby starsze słyszą numer telefonu i zachowują go wystarczająco długo, aby go wybrać telefonie, i mają w głowie tyle samo nowych faktów, gdy słyszą je od znajomych, co osoby dużo młodsze. Z tego powodu seniorzy są tak samo dobrzy w zajęciach wymagających podejmowania decyzji, np. inwestowaniu, co młodsi.
  3. Osoby starsze mogą rozwijać dobrze wyuczone informacje i umiejętności. Ludzie z wiekiem zwykle zaczynają gotować, czytać, uczyć się nowych rzeczy, lub też podejmują pierwsze kroki w inwestowaniu. Tutaj jednak przydaje się wsparcie pośrednika, który ułatwi zakup sprawdzonego pakietu edukacyjnego oraz przechowywanie kryptowaluty. Z pomocą może przyjść, platforma CryptoEddu, która umożliwia dokupienie pakietu z kryptowalutą od sprawdzonego pośrednika lub też odebranie wcześniej zakupionej kryptowaluty w pakiecie.
  4. Pamięć o znaczeniu rzeczy, o tym, jak działa świat, ma tendencję do przetrwania. Seniorzy nie zapominają, czym są samochody i sklepy spożywcze, jakie jest prawo grawitacji lub czym są senatorzy. Nie mają więc problemy z umiejętnościami wymagającymi ogólnej wiedzy o świecie.
  5. Przeciętna starsza osoba może lepiej niż młodsze osoby analizować złożone problemy, którym brakuje jasnych, dobrych lub złych odpowiedzi. Potrafi poradzić sobie ze źle ustrukturyzowanymi problemami i zastanowić się nad nimi z różnych perspektyw, wykorzystując szerokie wzorce z ich wspomnień do wyciągania mądrych wniosków. Często mają lepszy osąd niż młodsi ludzie w niejednoznacznych sytuacjach.

Jak uczyć się nowych umiejętności po pięćdziesiątym roku życia?

  1. Zwolnij szybkość czytania i myślenia. Poświęć trochę czasu na każdą frazę podczas czytania. Dlaczego? Gdy poświęcisz trochę dodatkowego czasu, zwiększysz energię mentalną, z której umysł może korzystać. Ta dodatkowa energia przypomina znaczenia, kojarzy się z pokrewnymi rzeczami i podnosi szanse zapamiętania tego, co czytasz.
  2. Kiedy uczysz się nowych informacji, skoncentruj się na ich znaczeniu,. Skorzystaj z szerokiego doświadczenia związanego z dojrzałością, aby nadać sens temu, co czytasz i słyszysz. Dlaczego? Kiedy myślimy o znaczeniu nowych rzeczy, tworzymy pamięć. A jeśli później zapomnisz dokładnych słów, możesz wykorzystać swoją wiedzę o znaczeniu do zapamiętania pomysłów.
  3. Użyj sztuczek pamięciowych i innych sposobów na powiązanie nowych informacji z innymi pomysłami. Przekształcanie słów w obrazy ma szczególną moc. Metoda słów kluczowych to jedna z metod, które warto stosować.
  4. Jeśli to możliwe, wykonuj tylko jedno zadanie na raz podczas nauki. Podczas czytania zwracaj uwagę na znaczenie słów. Słuchając wykładu, staraj się robić notatki z rzeczy ważnych, podczas gdy nauczyciel mówi mniej ważne rzeczy. Jeśli coś odwraca Twoją uwagę, wróć i skoncentruj się. Staraj się być sam na sam z dala od konkurujących dźwięków. uczuć i myśli.

Nikt nie nauczy się zdobywania nowych umiejętności bez ćwiczenia. Prawdopodobnie nie osiągniesz dobrych wyników w samodoskonaleniu, obiecując sobie, że zapamiętasz wszystkie sugestie. Zamiast tego wybierz jedną dobrą radę. Ćwicz nowe umiejętności w domu. Bardzo możliwe, że otoczenie cię rozproszy i zapomnisz to zrobić. Ale kiedy znów sobie przypomnisz, po prostu spróbuj ponownie. Twoja praktyka krok po kroku rozwinie korzystny nawyk.