Strategia zarządzania łańcuchem dostaw – czy jej potrzebujesz?

0
123

Czy można  skutecznie zarządzać łańcuchem dostaw bez strategii? Czy doraźne działania są dobrym sposobem zarządzania? Czy może zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zbudowanie skutecznej strategii dla tego obszaru?

Odpowiedź na to pytanie jest oczywista – skuteczne konkurowanie wymaga precyzyjnej i efektywnej strategii w obszarze łańcucha dostaw. W końcu jest to obszar, dzięki któremu generowane jest około 80 procent oszczędności w firmie! A optymalizacja kosztów to nie jedyna przewaga jaką daje dobrze zarządzany łańcuch dostaw.

Jednak przygotowanie odpowiedniej strategii wymaga określenia celów organizacji zakupowej i sposobów poradzenia sobie z najczęstszymi problemami.

 

Precyzyjne określenie celów firmy

Pierwszym etapem budowy strategii łańcucha dostaw jest określenie oczekiwanej struktury dostawców – takiej, która odpowiadać będzie potrzebom i celom organizacji. A jak wiadomo cele firmy mogą być różnorodne. Generowanie oszczędności, poprawa szybkości dotarcia na rynek, innowacyjność produktowa lub najwyższe standardy serwisu – to niektóre z przykładów celów stawianych przed menedżerami odpowiedzialnymi za relacje z dostawcami. Oczywiście szczegółowe cele uzależnione są od indywidualnych potrzeb organizacji, otoczenia rynkowego, potencjału i możliwości.

Coraz częściej cele te są uzależnione od unikalnej wartości dla klienta (ang. unique selling proposition – USP), czyli elementu oferty wyróżniającego firmę spośród wielu podobnych. To właśnie kreowanie USP jest priorytetem w strategii rynkowej, której elementem jest strategia zarządzania łańcuchem dostaw.

 

Problemy związane z budową strategii zakupowej

Jakie są najczęstsze problemy w budowie skutecznej i długotrwałej strategii łańcucha dostaw? Eksperci zwracają szczególną uwagę na dwa wyzwania utrudniające właściwe opracowanie i wdrożenie strategii. Pierwszym problemem jest posiadanie w miarę precyzyjnych danych, umożliwiających szybkie przeprowadzenie niezbędnych analiz. Brak wyników analiz uniemożliwia natomiast wyciąganie odpowiednich wniosków dotyczących na przykład:

  • najważniejszych problemów z obecnymi dostawcami,
  • obszarów wymagających niezwłocznego wdrożenia działań naprawczych poprawy,
  • wpływu aktualnej struktury dostawców na realizację celów firmy.

Drugi wyzwaniem jest brak odpowiednio przygotowanych narzędzi IT umożliwiających zarządzanie strategią łańcucha dostaw. Trudność w dostępie do aktualnych danych często uniemożliwia systematyczną weryfikację skuteczności wdrażanej strategii i projektowanie działań naprawczych lub powoduje ich znaczne opóźnienie.

Brak narzędzi IT utrudnia również komunikację z dostawcami, co jest dodatkowym problemem związanym z wdrażaniem strategii SCM.

Dlatego przygotowanie strategii powinno być poprzedzone przez wdrożenie systemu IT, który umożliwi nie tylko gromadzenie danych, ale również ich szybką i pełną analizę. Posiadanie odpowiednio zaprojektowanego narzędzia znacząco ułatwia wszelkie działania prowadzone w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw.